سقف کامپوزیت بازدید: 3167
 در این مقاله قصد داریم تفارت های سقف وافل یک طرفه ودو طرفه را بررسی کنیم . سقف های وافل شامل دو دسته ی یک طرفه و دو طرفه هستند که هرکدام کارایی و ویژگی های متفاوت و منحصر به فردی دارند .
آن چیزی که ماهیت و عملکرد یک سقف را به یک طرفه یا دوطرفه بودن تغییر می دهد استفاده از نوع قالب سقف وافل است که بسته به شکل قالب مستطیلی یا مربعی به دو دسته ی یک طرفه و دوطرفه  
تقسیم می شوند.
روش طراحی و عملکرد و کارایی  این قالب ها هرکدام منحصر به فرد بوده و متفاوت از یک دیگر هستند . علاوه بر این حداکثر طول دهانه سقف وافل یک طرفه و دوطرفه نیز نکته ی حائز اهمیتی است که در ادامه توضیحاتی در مورد آن ارائه می دهیم.

قالب وافل یک طرفه
قالب وافل یک طرفه ابزاریست که برای ساخت سقف بتنی به طور موقت در اسکلت سقف تعبیه میشود و در پایان کار و پس از اتمام بتن ریزی از سقف خارج میشود. در روش سقف وافل یک طرفه فشار و انتقال بار در یک راستا منتقل می شود در واقع سیستم باربری این روش چیزی شبیه به سیستم سقفی تیرچه بلوک است .به عبارت دیگر وافل یک طرفه همان تیرچه یک طرفه می باشد که به جای استفاده از یونولیت از قالب های غیرماندگار پلاستیکی استفاده می شود.
سقف وافل یک طرفه در مقایسه با سقف وافل دوطرفه به علت مصرف میلگرد و بتن کمتر ، کم هزینه تر است اما عملکرد ضعیف تری نسبت به وافل دوطرفه دارد .
 
قالب وافل یک طرفه
تصویر 1- قالب وافل یک طرفه

قالب وافل دو طرفه
در مکانیزم استفاده از قالب های دوطرفه نیز همانند قالب های یک طرفه عمل میشود یعنی در این روش هم پس از اتمام کار و پایان مرحله ی بتن ریزی قالب های دو طرفه از سقف خارج می شوند . قالب دوطرفه به گونه ای طراحی شده است که انتقال بار را در دوجهت متعامد انجام می دهد واین به دلیل ساختار مربعی شکل این قالب ها است .
قالب دو طرفه وافل جز قالب های مناسب برای سقف های بتنی است که از نظر مزیت هایی از قبیل قیمت ، زیبایی ، موارد اجرایی و .... قابل رقابت با سایر سیستم های سقف می باشد .
 
تصویر 2- قالب وافل دو طرفه

در سیستم سقف دوطرفه تیرچه ها در دوجهت متعامد قرار می گیرند و دیگر نیازی به تیر تکیه گاهی نیست و سقف می تواند فقط متکی به ستون ها باشد . قالب وفل دو طرفه در سقف های با دهانه ی بلندتر و ستون گذاری نا منظم تر نسبت به سقف وافل یک طرفه مناسب تر می باشد.

تفاوت قالب وافل یک طرفه با دوطرفه
ساده ترین تفاوت این دوقالب در ظاهر و شکل ساختاری آنهاست که به دو صورت مربعی و مستطیل شکل است . قالب یک طرفه دارای طول بیشتر و مدولار بوده در حالی که قالب های دوطرفه مربع های ساده ای هستند که در برخی موارد دارای طرح های خاص می باشند. این قالب ها از لحاظ قیمت گذاری نیز متفاوت از یک دیگر هستند به صورتی که قالب های یک طرفه اصولا به صورت مترمربع و قالب های دوطرفه تعدادی به فروش میرسند . هزینه ی اجرای سقف وافل دوطرفه نیز به مراتب بیشتر و عملکرد قوی تری هم نسبت به سقف وافل یک طرفه دارد .
طراحی سقف وافل
 به طور کلی می توان گفت طراحی سقف وافل مستلزم رعایت یک سری اصول و قواعد است که در ادامه به آنها می پردازیم.
  • کنترل فاصله ی مرکز به مرکز تیرچه ها و تناسب بندی طبق آئین نامه های اجرایی
  • کنترل ضخامت سقف با توجه به خیز بلندمدت و کوتاه مدت  
  • طراحی آماتورهای سقف با در نظرداشتن بار سقف  
  • کنترل برش یک طرفه و دو طرفه
  • طراحی و کنترل تیرهای میانی
  • کنترل دیتیلینگ سقف برای دست یابی به شکل پذیری مورد انتظار
طراحی سقف وافل یک طرفه
اساس طراحی سقف وافل یک طرفه با سقف تیرچه یونولیت یکسان است و معمولا برای طراحی این سقف ها از جدول طراحی استفاده میکنند. که می توانید به طور مفصل در بخش طراحی سقف وافل مطالعه کنید
در صورت تایید مهندس ناظر پروژه می توان سقف هایی که برای تیرچه یونولیت یا تیرچه بلوک طراحی شده اند را با قالب های وافل جایگزین کرد که در این حالت بتن به صورت یکپارچه ریخته می شود و تیرچه ها به صورت در جا اجرا می شوند.
طراحی سقف وافل دوطرفه
 هدف از طراحی این نوع از سقف ها رفع نیاز معماری به دهانه های بلند و  یا نیاز سازه ای به بارگذاری سنگین انجام می شود. در این روش با به کارگیری یک سری ساده سازی ها مانند دال مسطح قابل مدلسازی و طراحی است . در واقع با به کارگیری الزامات آئین نامه ای و استفاده از روش قاب معادل(EFM) طراحی سقف وافل دو طرفه آسان می گردد.
توضیحات بیشتر این بخش را میتوانید در بخش طراحی سقف وافل سایت مطالعه کنید.
اجرای سقف وافل یک طرفه و دوطرفه
اجرای سقف از اصلی ترین و مهم ترین قسمت های اجرای یک پروژه است که درصورت عدم رعایت قوانین و ضوابط مربوطه میتواند زیان بار باشد .در ادامه به اختصار مراحل اجرای سقف وافل را بیان میکنیم .
  • زیرسازی سقف به وسیله ی قراردادن پایه های اطمینان (جک های فلزی ، داربست ،اسکافلد)
  • اجرای تیرها
  • چیدمان قالب های وافل
  • آماتوربندی سقف وافل
  • بتن ریزی سقف وافل
  • قالب برداری
به هرکدام از این روش ها مفصل در بخش اجرای سقف وافل پرداخته شده است.
پروژه ی اجرایی شرکت آبا
 
تصویر3 – پروژه ی اجرایی شرکت آبا
 

طول دهانه قابل اجرا در وافل یک طرفه و دو طرفه

نکته ی مهم دیگری که سقف وافل یک طرفه و دو طرفه را با هم متمایز می سازد، حداکثر طول دهانه سقف وافل که قابل اجرا است. در یک طرفه 10 متر می باشد. اما همین طول دهانه می تواند در سقف وافل دو طرفه تا بیش از 16 متر پیشروی کند. خالی از لطف نیست که بدانید وافل دو طرفه بهترین گزینه برای دهانه های بلند است. چراکه در اجرای این سقف می توان تیرهای میانی و آویز تیرها را حذف نمود. به دنبال آن نیز ستون های اضافی حذف شده و در هزینه های کلی پروژه بسیار صرفه جویی کرد.

 

 

 
بازدید: 13574تاریخ انتشار : 1402/12/15
    سقف وافل