طی سال های گذشته ، افزایش رقابت و انگیزه پیشرفت، باعث شده تا بسیاری از کشورها فعالیت‌ها و توانمندی‌های خود را در صنایع زیر بنایی و به خصوص در صنعت ساختمان متمرکز کنند که یکی از فعالیت‌های چشم‌گیر در این صنعت، نوآفرینی در زمینه سیستم های سقف بوده است. دراین میان بومی نبودن فناوری‌های سقف و تقلید نا آگاهانه از تکنولوژی‌های غربی در صنعت ساختمان کشور، باعث بروز مشکلات فنی و اجرایی قابل توجهی شده ‌است.
پیش از این برای سقف هایی با دهانه های بزرگ و متوسط در صنعت ساختمان سازی از سقف های وافل یا مشبک استفاده می شد اما اجرای این سقف ها نیز سختی هایی دارد که دشواری نصب یکی از این سختی هاست. سقف اینتل دک برای حل شدن این مشکل ابداع شده است که نصب و اجرای بسیار ساده ای دارد. در حقیقت اینتل دک روشی مدرن و نوین در اجرای دال های مشبک دو طرفه است.
با پیشرفت علم معماری و صنعت ساختمان سازی تنوع و تعدد سقف ها بسیار زیاد است و انتخاب بهترین نوع سقف ها همواره مورد بحث مهندسان بوده است. سقف های تیرچه بلوک به عنوان رایج ترین نوع سقف ها در ایران شناخته می شود که در بسیاری از پروژه های ساختمانی استفاده می شود اما این نوع سقف ها نمی تواند دهانه های بزرگ تر از ۸ متر پشتیبانی کند.
اینتل دک روشی مدرن و کارآمد برای اجرای دال‌ های مشبک دوطرفه است. اساس و بنیان کار و ابداع این سیستم، اجرای تیرچه‌ های متعامد دوطرفه با مقطع «I» شکل نامتقارن به‌ صورت مسطح بوده است.
این سیستم کاملاً بومی است و برای تولین بار توسط متحصصین ایرانی مطرح شده است. اینتل دک از تمام زویای وزن سازه، هزینه، قالب‌بندی، زمان و… را در نظر گرفته و با برطرف کردن نواقص دیگر سیستم‌ های رایج در سقف سازه‌ها، به یک جایگزین مناسب و ایده‌آل تبدیل شده است.
اینتل دک می‌تواند با قابلیت‌ هایی که دارد، مورد توجه عمده‌ ساختمان‌سازها قرار بگیرد. در ادامه به بررسی جزئیات سقف اینتل دک خواهیم پرداخت تا بهتر بتوانید ساز و کار آن را درک نمائید.

جزئیات سقف اینتل دک

در بررسی جزئیات سقف اینتل دک باید گفت که این سیستم از چند بخش مجزا تشکیل شده است. هر بخش نیز برای اجرای صحیح آن ضرورت دارد. از جمله بخش‌ های اصلی سقف اینتل دک که مراحل اجرای آن را نیز حکایت می‌ کنند، می‌ توان موارد زیر را عنوان کرد:
  • قالب‌بندی
  • قرار دادن بلوک‌های تحتانی و اسپیسر
  • میلگردگذاری تحتانی
  • بلوک گذاری فوقانی
  • میلکردگذاری فوقانی
  • بتن‌ریزی
 
خاصیت شکل‌پذیری بتن و بهره‌ گیری از بهترین شکل ممکن برای المان‌ های سازه‌ ای سقف باعث شده تا اینتل دک با داشتن قابلیت حداقل وزن سازه‌ ای، پاسخ مناسبی در برابر بارهای وارده به سقف باشد.
این امر در کنار سایر مزایای این سیستم، اینتل دک را به یکی از اقتصادی‌ترین سقف‌ های جهان تبدیل کرده است.



مزایای سقف اینتل دک

سقف اینتل دک توسط متخصصان ایرانی اختراع و با استفاده از نرم افزارهای خاصی مانند SAFE طراحی شده است. دارای مزایا و قابلیت های منحصر به فردی است که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • سقف‌های وافل کلاسیک از یک مقطع T استفاده می کنن. در حالی که سقف های اینتل دک از بخش I استفاده می کنند. این نوآوری باعث بهبود خواص مکانیکی و صرفه ‌جویی در میلگردها و نیز کاهش خیز بلند مدت خواهد شد
  • ظرفیت خمشی مقطع با استفاده از بهترین فرم سازه برای عناصر باربر سقف به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در عین حال از خیز و ارتعاش سقف کاسته خواهد شد.
  • در این نوع سقف، بتن نیازی به حرکت افقی نخواهد داشت و یک اسلامپ متعارف برای عملکرد آن کافی است.
  • استفاده از این سقف ها میزان سیمان و بتن مصرفی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و این باعث کاهش وزن کلی ساختمان می شود. این سقف باعث کاهش مصرف آرماتور مصرفی نیز خواهد شد.
  • در اینتل دک، امکان اجرای دهانه ‌های بلند به صورت کاملاً صاف و بدون تیرهای آویزان وجود دارد.
  • میزان خطاهای اجرایی تا حد زیادی کاهش می یابد.
  • بدون نیاز به سقف کاذب و داشتن چسبندگی خوب به نازک کاری
  • مقاومت بالا در برابر آتش، عایق صدا و حرارت خوب
 

تفاوت های شاخص سقف اینتل دک با سقف وافل

از جمله این تفاوت ها می توان به نحوه زیرسازی سقف، نوع قالب ها، نمای اکسپوز آن ها، مقاومت آن ها در برابر آتش سوزی و حمل و نقل قالب ها اشاره کرد که در ادامه هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم.
 
تفاوت در زیرسازی
یکی از تفاوت سقف وافل با سقف اینتل دک زیرسازی سقف است. به طور کلی در اجرای سقف وافل یا اینتل دک، مهمترین بخش آن، قسمت زیرسازی است چرا که این مرحله اگر با دقت کافی انجام نشود سطح نهایی سقف، صاف و یکدست نخواهد شد و علاوه بر ظاهری ناخوشایند از مقاومت آن نیز کاسته می شود. زیر سازی سقف اینتل دک به این گونه است که کاملاً باید کل سطح زیر سقف دال کوبی یا تخته بندی شود. معمولاً این تخته ها قطعات مربعی هستند که با بسط به هم متصل می شوند. در این مرحله باید بسیار دقت کنید که زیر سازی سقف اینتل دک بسیار دقیق و حساب شده باشد چرا که در صورت یک اشتباه کوچک ممکن است در پایان کار سطح سقف دارای ایراداتی باشد که ترمیم آن با هزینه های چشم گیری مواجه شود.
بر خلاف سقف اینتل دک، برای اجرای سقف وافل نیازی به زیر سازی سراسری نمی باشد و تنها با قوطی کشی مراحل اجرای سقف انجام می شود. از این رو سقف های وافل اجرای راحت و کم هزینه تری را نسبت به سقف اینتل دک دارد. همچنین در مرحله زیر سازی دیگر نیازی نیست حساسیت های سقف اینتل دک را داشته باشیم؛ از این رو روند اجرای سقف نیز سریعتر صورت می گیرد.
فرق اساسی میان نوع قالب های سقف وافل و اینتل دک
نوع قالب نیز موجب ایجاد تفاوت وافل و اینتل دک را می گردد. قالب های سقف اینتل دک قالب های ماندگار هستند. به این منظور که پس از مرحله زیرسازی سقف و چینش قالب اینتل دک، با شروع عملیات بتن ریزی، قالب ها زیر بتن دفن می شوند. در نتیجه با توجه به مساحت سقف های کل طبقات، باید قالب های اینتل دک را خریداری کرد که این نسبت به سقف وافل به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد. چون در سقف های وافل قالب ها غیر ماندگار هستند و پس مرحله زیرسازی سقف وافل از بتن ریزی و خشک شدن بتن می توان آن ها را از سقف جدا کرد و در سقف طبقات بالاتر و حتی در سقف پروژه های بعدی نیز استفاده کرد.
 
 
تفاوت در نمای اکسپوز میان این دو سقف
 
یکی از تفاوت waffle deck با Intel deck نمای اکسپوز آن هاست. همانطور که از توضیحاتی که عرض کردیم پیداست نمای نهایی سقف اینتل دک صاف و ساده است اما نمای اکسپوز سقف های وافل به صورت حفره ای می باشد که با استفاده از یک نورپردازی زیبا و طراحی شده می توان نمای سقف را بسیار خیره کننده جلوه داد. معمولاً از این نمای سقف برای سالن های اجتماعات یا لابی ها و پارکینگ ها استفاده می کنند که علاوه بر زیبایی ظاهری هزینه استفاده از سقف های کاذب را نیز کاهش می دهد. در اتاق ها و طبقات مسکونی نیز می توان از سقف کاذب برای پنهان کردن لوله های تاسیساتی نیز استفاده کرد.
 
نگهداری و حمل آسان سقف وافل نسبت به سقف اینتل دک
 
یکی دیگر از اصلی ترین تفاوت سقف وافل با سقف اینتل دک در فضایی است که قالب های سقف ها اشغال می کنند. همانطور که می دانید خرید قالب سقف وافل به دلیل داشتن شکل قابلمه ای توی هم چیده می شوند و فضای کمی را اشغال می کنند، مقرون به صرفه تر است. برای مثال می توان تعداد قالب هایی که برای سقفی به مساحت 200  متر مربع استفاده می شود را تنها در محیطی 4  متری با ارتفاع 3  متر جای داد. اما قالب های اینتل دک به دلیل تعداد زیاد آن ها جای بیشتری می گیرد و ممکن است در برخی از پروژه ها تیم اجرای سقف را به دردسر بیندازد.
بررسی تفاوت ایمنی در سقف اینتل دک و وافل
همانطور که گفتیم تفاوت وافل و اینتل دک در ماندگاری قالب ها درون سقف است. قالب های سقف اینتل دک از جنس پلی استراین است و به دلیل ماندگار بودن در سقف در هنگام آتش سوزی و احتراق، تولید گازهای سمی می کند و موجب خفگی و نفس تنگی می شود. اما در سقف های وافل به دلیل غیر ماندگار بودن قالب ها، در مقابل آتش سوزی بسیار مقاوم هستند.
 
  
بازدید: 603تاریخ انتشار : 1401/11/24
    سقف وافل